הֲיָדַעְתָּ? רועי קורן
מיצב – רדי מייד מטופל
P8 גלריה לאמנות עכשווית
החולשה הנוסטלגית של האמן רועי קורן למערך החינוך של ימי ילדותו ונעוריו היא הטריגר לאקט אובססיבי מלא געגוע ונחמה, ללא שמץ של ציניות. בתערוכה זו (כהמשך לזו הקודמת 'היינו גחליליות' בה האמן עסק באחידות קבוצת חברי הכיתה), קורן מוליך בשנית את הצופה אל מנהרת הזמן של מערכת החינוך הישראלית-לאומית של שנות 60-70 של המאה ה-20. והפעם הוא מנגיש לנו את מאגר הידע של בני הנוער מהתקופה – 'אנציקלופדיה תרבות לנוער משנת תשכ"ב (1962)'[i] - ה'מיינסטרים' לקורא הצעיר, במחיר שווה לכל נפש, כפי שהומלץ דאז.
את מקור הידע ה'מיתולוגי' ששכן כמעט בכל ספריה ביתית, קורן מיישם במיצב המכיל כ-450 אובייקטים 'רדי מייד' מטופל שהינם איורים צבעונים בסגנון ראליסטי, מתוך האנציקלופדיה, המלווים בטקסט המקורי. האיורים - פיסות המידע, מודבקים על מצע עץ, מנוסרים בקפידה ומשופדים על קצה מוט ברזל בגובה אחיד כשצדו השני של המוט נעוץ בשבר מדרכה ישנה, ניצבים בצפיפות בחלל, כשדה מידע המקיף מסלול הליכה בו המהלך נחשף אל תמרורי הידע הללו על פי סדר מוכתב ומונגש. בין הערכים המופיעים כתמרורי ידע: "תרנגול היער בעיצומה של תצוגת הראווה", "מלושה דו-זרועית בעלת דוד מיטלטל אטום לגמרי", "מצחצח הרצפות", ו"אישה פולניה בלבוש מסורתי עם כובע הלבד הרקום האופייני".
בתקופה ההיא, בה זמן מסך וגלילה היה זמן ספר ודפדוף. הרי שהקריאה והעיון החזרתיים של בני הנוער ב'אנציקלופדיה' יצרו "חווית משתמש" לימודית משותפת, בעקבות מפגש עם מקור ידע כמעט בלעדי ממנו שאב המתבגר את ידיעותיו והרחיב את אופקיו אודות העולם, בהכרות עם ערכים מגוונים שהופיעו ללא סדר אלפא-ביתי וללא הקשר הגיוני. בין חיי נפוליאון בונפרטה למשפחת חסרי החוליות לבין תרבות האינקה
במרחק הזמן והפכחון, פניני הידע מציפים את קורן בערגה לימי התום
צֵא וּלְמַד
[i] אנציקלופדיה תרבות היא אנציקלופדיה לנוער שיצאה לאור בשנת 1962 בישראל בהוצאת "מסדה". זו הגרסה העברית של האנציקלופדיה האיטלקית . (להכיר), תורגמה והופצה במדינות שונות ברחבי העולם